رشد شدید قیمت‌های پایه

نوآوری رکن اصلی ارتقاء کیفیت و داخلی سازی مواد اولیه پلیمری است
فوریه 16, 2021
هر آنچه که درباره شرایط برگزاری نمایشگاه بین المللی باید بدانید
دسامبر 4, 2021

رشد شدید قیمت‌های پایه

قیمت های پایه محصولات پتروشیمی امروز در حالی اعلام شد که هم نرخ دلار نیمایی در طول هفته گذشته با رشد قابل توجهی همراه شده بود و هم قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی؛ از این رو شاهد افزایش چشمگیر قیمت های پایه بودیم.

میانگین هفتگی دلار نیمایی برای محاسبه قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در روز یکشنبه ۲۶ بهمن ماه ۲۳۴٫۹۶۲ ریال بود و طی این هفته با ۵٫۴۵۱ ریال افزایش به ۲۴۰٫۴۱۳ ریال در تاریخ یکشنبه ۳ اسفند رسید که نشان از افزایشی حدود از ۲٫۳۱ درصد دارد.

این در حالی است که نرخ میانگین ماهانه دلار نیمایی در طول هفته گذشته، تنها ۱٫۰۳۵ ریال افزایش یافته است که تقریبا یک پنجم افزایش قیمت میانگین هفتگی دلار نیمایی است.

همین موضوع در کنار رشد قابل توجه نرخ های جهانی و همچنین قیمت نفت و نفتا موجب شد که قیمت های پایه با افزایشی جدی رو به رو شود.

گزارش ها حاکی از آن است که قیمت نفتا به درجات بالای ۵۰۰ دلار رسیده و سطوح پیش از شیوع ویروس کرونای خود را بازپس گرفته است.

این موضوع در کنار رشد بهای گاز طبیعی قیمت محصولات پتروشیمی را در جای جای جهان افزایش داده است. در این بین موضوع دیگری که وجود دارد، این است که تقاضای محصولات پتروشیمی با فروکش کردن پیامدهای اقتصادی کرونا رو به افزایش است و پیش بینی می شود که با پایان تعطیلات سال نو در چین این تقاضا بیش از پیش نیز افزایش پیدا کند.



از این رو شاهد آن هستیم که در اعلام نرخ های امروز، برخی قیمت ها با افزایشی چشمگیر همراه شده اند.
 
بیشترین افزایش قیمت ها را پلی پروپیلن نساجی (۵۵۲R/Z30S) به خود اختصاص داده که برابر با ۱۳٫۵ درصد است و افزایش قیمتی بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ تومانی را نشان می دهد.
 
پلی پروپیلن شیمیایی (MR230) نیز با ۱۲٫۴۹ درصد افزایش در جایگاه دوم رشد قیمت ها قرار دارد و پس از آن پلی استایرن انبساطی با ۱۲٫۰۹ درصد افزایش، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *